هاست Node.js چیست؟

هاست Node.js چیست؟

mtpservers

دوشنبه 22 خرداد 1402

486 بازدید

5 دقیقه مطالعه

نود جِی اس یک روتین جاوا اسکریپت است که برای ایجاد برنامه های کاربردی شبکه ای و سمت سرور مقیاس پذیر از طریق سرورهای خصوصی مجازی استفاده می شود.

این عملیات ورودی/خروجی (I/O) غیر مسدود کننده را ارائه می دهد و بر اساس معماری ناهمزمان رویداد محور ساخته شده است تا

به توسعه دهندگان کمک کند تا پروژه های مختلف را به صورت کارآمد و آسان ایجاد کنند.

در این مقاله نحوه عملکرد Node.js را پوشش می دهیم و برخی از موارد استفاده رایج آن را مورد بحث قرار می دهیم.

 

Node.js چیست؟

 

نود جِی اس یک محیط اجرایی است که به برنامه‌نویسان اجازه می‌دهد کدهای جاوا اسکریپت خود را در سمت سرور اجرا کنند.

در واقع به کمک Node.js می‌توانید جاوا اسکریپ را به‌جای اجرا در مرورگر، در محیط سرور اجرا کنید. 

نود جی اس توانایی اجرا در سیستم‌عامل‌های مختلف، از جمله ویندوز و توزیع‌های مختلف لینوکس را دارد.

Node.js محیطی است برای نوشتن کدهای جاوا اسکریپت که روی موتور اجرای کد جاوا اسکریپت مرورگر کروم، با نام V8 ساخته شده است.

هدف این پلتفرم این است که سرعت اجرای برنامه‌های تحت وب یا شبکه را افزایش دهد.

همچنین کاهش فشار سرور در زمان‌هایی که بازدید زیاد است، از دیگر وظایف نود جِی اِس به شمار می‌رود.

 

Node.js چگونه کار می کند؟

 

Node.js از معماری “Single Threaded Event Loop” برای مدیریت همزمان چندین مشتری استفاده می کند.

در مقایسه با سایر پلتفرم ها، Node.js گردش کار خاصی دارد. این به عنوان یک فرآیند واحد عمل می کند، به این معنی که یک رشته جدید برای هر درخواست ایجاد نمی کند.

thread مجموعه ای از دستورالعمل هایی است که باید توسط سرور انجام شود.

Node.js از عملیات ورودی/خروجی غیرمسدود استفاده می‌کند :

زمانی که یک کلاینت درخواستی را به سرور وب ارسال می‌کند، حلقه رویداد تک رشته‌ای آن را برمی‌دارد و برای پردازش به یک thread کارگر می‌فرستد.

Node.js به جای مسدود کردن thread و هدر دادن منابع CPU با انتظار برای پاسخ، به کار روی کار بعدی ادامه می دهد.

به این ترتیب، می تواند حجم عظیمی از درخواست های همزمان را مدیریت کند.

همانطور که گفته شد، Node.js برای کارهای فشرده CPU مناسب نیست زیرا می تواند از رسیدگی به درخواست های دیگر توسط رشته اصلی جلوگیری کند و به طور موثر آن را مسدود کند.

 

Node.js در چه مواردی استفاده میشود؟

 

Node.js برای طیف گسترده ای از برنامه ها استفاده می شود. بیایید برخی از موارد استفاده محبوب را بررسی کنیم که Node.js انتخاب خوبی است:

 

ساخت چت روم

 

به دلیل ماهیت ناهمزمان تک رشته ای، Node.js برای پردازش پیام رسان ها و چت روم ها مناسب است.

می تواند به راحتی مقیاس شود و اغلب در ساخت ربات های چت استفاده می شود. Node.js همچنین ساخت ویژگی‌های چت اضافی مانند چت چند نفره و اعلان‌های فشاری را ساده می‌کند.

 

جریان داده

 

شرکت هایی مانند Netflix از Node.js برای اهداف پخش استفاده می کنند. این عمدتا به دلیل سبک و سریع بودن Node.js است، علاوه بر آن Node.js یک API جریان بومی ارائه می دهد.

این جریان‌ها به کاربران اجازه می‌دهند تا درخواست‌های خود را به یکدیگر ارسال کنند و در نتیجه داده‌ها مستقیماً به مقصد نهایی خود منتقل می‌شوند.

 

ساخت برنامه‌های تک صفحه ای (SPA)

 

در SPA ها، کل برنامه در یک صفحه بارگذاری می شود. این معمولاً به این معنی است که چند درخواست در پس‌زمینه برای مؤلفه‌های خاص وجود دارد.

حلقه رویداد Node.js در اینجا به کمک می آید، زیرا درخواست ها را به صورت غیر مسدود کننده پردازش می کند.

 

ساخت برنامه های مبتنی بر API REST

 

جاوا اسکریپت هم در قسمت جلویی و هم در بک اند سایت ها استفاده می شود. بنابراین، یک سرور می تواند به راحتی با استفاده از Node.js از طریق API های REST با فرانت اند ارتباط برقرار کند.

Node.js همچنین بسته هایی مانند Express.js و Koa را ارائه می دهد که ساخت برنامه های وب را حتی آسان تر می کند.

 

هنگام تهیه هاست نود جی اس به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

هنگام تهیه یک هاست  Node.js، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. این عامل شامل موارد زیر می‌شود:

  • عملکرد: به دنبال ارائه دهنده خدمات هاستینگی باشید که یک محیط هاست نود جی اس با کارایی بالا، با زمان پاسخ‌دهی سریع و حداقل مشکلات را ارائه می‌دهد.
  • مقیاس پذیری: مطمئن شوید که ارائه دهنده هاست گزینه‌هایی برای مقیاس پذیری و ارتقا نیز در خدمات خود ارائه می‌دهد که می‌تواند توسعه برنامه شما را تسهیل کند.
  • گزینه‌های پیاده سازی: به دنبال سرویس ارائه‌دهنده هاستی باشید که انواع گزینه‌های پیاده سازی از جمله کنترل پنل‌های مبتنی بر وب و پیاده سازی مبتنی بر Git را ارائه می‌دهد.
  • امنیت: مطمئن شوید که ارائه دهنده هاست تدابیر امنیتی مناسبی را برای محافظت از برنامه و داده‌های شما در برابر دسترسی‌های غیرمجاز اندیشیده است.
  • پشتیبانی: سرویس ارائه‌دهنده‌ای را انتخاب کنید که از پشتیبانی مناسبی برخوردار است و همچنین مطمئن شوید که این سرویس‌دهنده می‌تواند در مورد هر مشکل یا سؤالی به شما کمک کنند.
  • قیمت گذاری: در هنگام خرید هاست نود جی اس، اگر بودجه زیادی ندارید، به دنبال یک پلن هاست ارزان بگردید تا در زمان برآورد هزینه‌ها به مشکلی بر نخورید.

 

 

معایب و مزایای پلتفرم Node.js

 

نود جِی اس هم مانند تمام پلتفرم‌های دیگر، مطلقاً خوب یا مطلقاً بد نیست اما مزایای آن بیشتر از معایبش هستند.

 

مزایای Node.js

 

اگر بخواهیم به‌صورت موردی در مورد مزایای آن صحبت کنیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • پاسخگوی تعداد زیادی کاربر و سرعت بالا
  • پایین بودن زمان پاسخ‌دهی در این پلتفرم
  • خطایابی ساده و سریع
  • جامعه کاربری بزرگ و وسیع
  • متن‌باز بودن
  • سازگاری با سیستم‌عامل‌های مختلف اعم از مک، ویندوز و انواع توزیع‌های لینوکس
  • پشتیبانی از Caching

 

 

معایب Node.js

 

معایب کم این پلتفرم، شاید در مقابل مزایای آن حتی به چشم هم نیایند؛دو مورد زیر از قابل‌توجه‌ترین عیب‌های نود جِی اِس هستند.

  • وابستگی شدید هر نود جِی اس به توسعه‌دهنده خودش
  • عدم پشتیبانی کامل توسط بیشتر هاست‌های اشتراکی

بلاگ های مشابه

مشاهده بیشتر

small_centos_7

آموزش نصب centos7

CentOS یک توزیع لینوکس منبع باز مبتنی بر لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) است. CentOS 7 به دلیل پایداری و جامعه توسعه دهندگان فعال به عنوان گزینه ارجح برای میزبانی وب در نظر گرفته می شود. در این آموزش نحوه نصب CentOS 7 را در چند مرحله ساده بیاموزید.

small_security_settings

آموزش غیر فعال کردن تنظیمات امنیتی اینترنت اکسپلورر

در ویندوز سرور 2008 R2، غیرفعال کردن IE ESC در مدیر سرور نسبتاً ساده بود. غیرفعال کردن آن در آخرین سیستم عامل سرور مایکروسافت همچنان در مدیر سرور انجام می شود.با این حال، طراحی مجدد مدیر سرور در ویندوز سرور 2012 پیدا کردن آن را کمی دشوارتر کرده است.

small_mikrotik_2

آموزش نصب سیستم عامل میروتیک

بهتر است به این نکته توجه کنید، با توجه به اینکه میکروتیک یکی از سرویس های اصلی لینوکس است،نصب سیستم عامل میکروتیک در سرور مجازی اصطلاح درستی محسوب نمی شود و به طور معمول می توانید به نصب سیستم عامل میکروتیک فکر کنید.

small_cloudlinux

CloudLinux چیست؟

CloudLinux یک سیستم عامل است که یک پلتفرم امن و پایدار برای هاست اشتراکی ایجاد می کند. این پلتفرم رایانش ابری مبتنی بر CentOS محیط قوی‌تر و ایمن‌تری را برای ارائه‌دهندگان میزبانی مشترک ارائه می‌دهد.

small_mikrotik

سیستم عامل میکروتیک چیست؟

از سال 1996، در دسترس بودن محصول MikroTik در سراسر جهان رشد کرده است. سیستم عامل میکروتیک به عنوان یک روتر شبکه طراحی شده است. می توان آن را از طریق مجازی سازها روی رایانه شخصی نصب کرد.

small_nft

NFT چیست؟

گرچه این فناوری مدتی است که وجود داشته است، اما NFT ها در سال 2020 شروع به کار کردند و از آن زمان به ویژه در دنیای هنر دیجیتال محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

small_Freelancer

فریلنسر چیست؟

فریلنسر فردی است که بر اساس هر شغل یا هر وظیفه، معمولاً برای کار کوتاه مدت به عنوان یک پیمانکار مستقل، درآمد کسب می کند.

small_paypal

پی پال چیست؟

پی پال بر صحنه پرداخت دیجیتال تسلط دارد. بیش از 360 میلیون کاربر فعال در بیش از 200 کشور جهان دارد و تنها در سه ماهه سوم سال 2020 چهار میلیارد تراکنش پرداخت را تسهیل کرده است.

small_whmcs

WHMCS چیست؟

در عصر دیجیتال امروزی، کسب و کار میزبانی وب به یک جنبه اساسی برای بهبود حضور آنلاین تبدیل شده است. بنابراین، مدیریت و سازماندهی پیچیدگی های میزبانی وب می تواند یک کار پیچیده باشد،به ویژه برای مشاغلی که خدمات میزبانی را برای مشتریان خود ارائه می دهند.

small_game_server

سرور گیم چیست؟

آیا تا به حال یک بازی ویدیویی انجام داده اید که به کندی بارگیری می شود، تاخیر می کند یا گاهی اوقات افت می کند؟ همه ما داریم. هیچ گیمری آن را لذت بخش نمی داند. یک سرور بازی از راه دور وارد می شود. «سرور بازی چیست؟» یکی از متداول ترین سؤالات است.

small_eror_500

خطای 500 چیست؟

خطای سرور داخلی 500 یک کد وضعیت HTTP بسیار کلی است که به این معنی است که مشکلی در سرور وب سایت رخ داده است، اما سرور نمی تواند دقیق تر از این باشد که مشکل دقیقاً چیست.

small_eror_404

خطای 404 چیست؟

شما به دنبال صفحه ای میگردید و روی یک لینک کلیک می کنید. اما به جای دریافت سایت مورد نظر با چیزی شبیه به این "404 Not Found" مواجه میشود.

برخی از مشتریان