سرور اختصاصی چیست؟

سرور اختصاصی چیست؟

mtpservers

یکشنبه 14 خرداد 1402

550 بازدید

5 دقیقه مطالعه

سرور اختصاصی یا همان dedicated server به زبان ساده، کامپیوتر قدرتمندی است که در مرکز داده یا همان دیتاسنتر نگهداری می شود.

تمامی داده ها، پردازش ها و رد و بدل اطلاعاتی که در فضای اینترنت و شبکه صورت می گیرد، توسط سرور ها انجام می شود.

اجزای یک سرور اختصاصی مانند یک کامپیوتر شخصی، شامل سی پی یو، رم، فضای ذخیره سازی، مادربورد، کارت شبکه و غیره است.

 

سرور اختصاصی نوعی میزبانی وب است که در آن کلاینت از کل سرور استفاده انحصاری دارد.

هنگامی که در حال راه اندازی یک وب سایت، وبلاگ یا برنامه جدید هستید، یکی از اولین تصمیماتی که باید بگیرید این است که چگونه سایت خود را میزبانی کنید.

در حالی که چند راه مختلف وجود دارد که می توانید برای میزبانی سایت خود انتخاب کنید، دو نوع از سرورهای رایج مورد استفاده سرورهای مشترک و سرورهای اختصاصی هستند.

یک سرور اشتراکی، همانطور که از نامش پیداست، با سایر مشتریان وب به اشتراک گذاشته می شود. با این حال، با یک سرور اختصاصی، سایت شما تنها سایتی است که بر روی سرور میزبانی می شود.

 

اصطلاح «سرور اختصاصی» به سروری اطلاق می‌شود که منحصراً برای یک مشتری یا اپراتور وب ‌سایت یا برای یک کار یا خدمات خاص با عملکرد کامل آن در دسترس است.

سرور اختصاصی اساساً به این معنی است که وب سایت شما سرور مخصوص به خود را دارد. قدرت و انعطاف پذیری فوق العاده ای را ارائه می دهد،

اما معمولاً قیمت بالایی دارد. به این ترتیب، مهم است که قبل از خرید این نوع طرح، تحقیق خود را انجام دهید.

در زیر چند فاکتور برای در نظر گرفتن سرور اختصاصی و مقایسه بین این دو نوع آورده شده است.

 

تفاوت های سرور اختصاصی با سرور اشتراکی

 

با سرور اختصاصی محدودیتی وجود ندارد و بر حسب نیاز خود، از سرور استفاده های مختلفی داشته باشید؛ سرور اختصاصی سرویس کامپیوتری قدرتمند

و دارای قدرت پردازشی بالا به همراه منابع اختصاصی میباشد که میتوانید بصورت دلخواه سرور مورد نظر خود را در حالت های متفاوتی سفارشی سازی کنید و استفاده نمائید.

معمولاً برای سایت های بزرگ و توسعه دهندگان این نوع سرور توصیه میشود؛ همچنین تمام منابع آن بصورت اختصاصی در اختیار شما میباشد،

در نظر داشته باشید با توجه به ویژگی های خاصی که دارد، هزینه این نوع سرور ها نیز تا حدودی بیشتر از سرور های مجازی خواهد بود.

در اینجا نکاتی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری در مورد اینکه کدام یک برای کسب و کار شما مناسب است در نظر بگیرید.

 

مزیت های سرور اختصاصی

 

هزینه

اگر سرور اشتراکی با سایر وب سایت ها دارید، هزینه های راه اندازی آن سرور را با آنها تقسیم خواهید کرد. داشتن یک سرور اختصاصی به این معنی است که کل هزینه

اجرای سرور و ارتقاء سخت افزار، نرم افزار و امکان کارکنان برای نگهداری سرور را پرداخت خواهید کرد. هزینه ها با سرور اختصاصی بالاتر میباشد، اما گزینه های بیشتری خواهید داشت.

 

پهنای باند

اشتراک گذاری سرور به معنای به اشتراک گذاری منابع سرور فیزیکی از جمله پهنای باند، حافظه و پردازش است. اگر وب سایت دیگری که روی سرور میزبانی شده است

ترافیک زیادی ایجاد می کند، ممکن است سرعت سایت شما را کاهش دهد. اگر سایت شما انتظار ترافیک زیادی ندارد، ممکن است مشکل بزرگی نباشد.

اما برای خرید آنلاین، این ممکن است بر سرعت دسترسی مشتریان شما به صفحات تأثیر بگذارد. در یک سرور اختصاصی، تمام پهنای باند و قدرت پردازش تنها به سایت شما تعلق دارد.

 

امنیت

در سرور اشتراکی، مسئولیت نصب فایروال ها، نرم افزارهای بدافزار و تمامی برنامه های امنیتی سرور بر عهده شرکت هاست است. هنگام راه اندازی یک سرور اختصاصی، این مسئولیت شماست که نرم افزار امنیتی مورد نظر خود را نصب کنید. از آنجایی که شما تنها کاربر روی سرور هستید، احتمال ویروس‌ها یا نقض امنیت از سایر سایت‌ها کمتر است.

 

تجربه فنی

مانند امنیت، در سرور اشتراکی مسئولیت رسیدگی به نیازهای فنی بیشتر سرور بر عهده شرکت هاست است. مشتریان سرور اختصاصی باید دانش

فنی بیشتری داشته باشند تا بتوانند در مدیریت و مدیریت سرور فعالیت کنند.

 

شرایط استفاده از سرور اختصاصی

 

فروشگاه های آنلاین با موجودی محصول زیاد و ترافیک زیاد: به طور کلی توصیه می شود که از بیشترین عملکرد و امنیت ممکن در حوزه تجارت الکترونیک اطمینان حاصل شود.

اگر فروشگاه اینترنتی دارید، باید از سرور اختصاصی استفاده کنید. این نوع سرور علاوه بر امنیت و کارایی بیشتر، قابلیت گسترش نیز دارد و می تواند برای رفع

نیازهای روزافزون سازگار شود. در دسترس بودن سرور نیز نقش دارد. وب سایت های پربازدید: اگر تعداد زیادی فایل برای دانلود در سایت خود دارید،

وب ‌سایت‌های خدمات اجتماعی: انجمن‌های بزرگ یا سایت‌های دیگر با شخصیت جامعه نیز به دلیل عملکردشان باید روی سرورهای اختصاصی کار کنند.

هنگامی که جریان های ترافیکی عظیم (ترافیک بالا) قرار است پردازش شود، به عنوان مثال، به دلیل یک موضوع با علاقه فعلی، یک سرور اختصاصی بسیار بهتر می تواند جبران کند.

 

به عنوان یک صاحب کسب‌وکار، باید دقت داشته باشید که بر اساس نیاز و بودجه‌ای که در اختیار دارید، سرویس میزبانی وب خود را انتخاب کنید.

اگر پیش‌بینی می‌کنید که در آینده ترافیک بیشتری از وب‌سایت شما دیدن کرده و یا نیاز به پروتکل‌های امنیتی بیشتری برای محافظت از اطلاعات خود خواهید داشت،

استفاده از سرورهای اختصاصی به شما توصیه می‌شود. در این مقاله با انواع سرورهای اختصاصی، وجه تمایز آن‌ها با سرورهای اشتراکی، سرورهای مجازی و سرورهای ابری آشنا شدیم.

بلاگ های مشابه

مشاهده بیشتر

small_centos_7

آموزش نصب centos7

CentOS یک توزیع لینوکس منبع باز مبتنی بر لینوکس Red Hat Enterprise (RHEL) است. CentOS 7 به دلیل پایداری و جامعه توسعه دهندگان فعال به عنوان گزینه ارجح برای میزبانی وب در نظر گرفته می شود. در این آموزش نحوه نصب CentOS 7 را در چند مرحله ساده بیاموزید.

small_security_settings

آموزش غیر فعال کردن تنظیمات امنیتی اینترنت اکسپلورر

در ویندوز سرور 2008 R2، غیرفعال کردن IE ESC در مدیر سرور نسبتاً ساده بود. غیرفعال کردن آن در آخرین سیستم عامل سرور مایکروسافت همچنان در مدیر سرور انجام می شود.با این حال، طراحی مجدد مدیر سرور در ویندوز سرور 2012 پیدا کردن آن را کمی دشوارتر کرده است.

small_mikrotik_2

آموزش نصب سیستم عامل میروتیک

بهتر است به این نکته توجه کنید، با توجه به اینکه میکروتیک یکی از سرویس های اصلی لینوکس است،نصب سیستم عامل میکروتیک در سرور مجازی اصطلاح درستی محسوب نمی شود و به طور معمول می توانید به نصب سیستم عامل میکروتیک فکر کنید.

small_cloudlinux

CloudLinux چیست؟

CloudLinux یک سیستم عامل است که یک پلتفرم امن و پایدار برای هاست اشتراکی ایجاد می کند. این پلتفرم رایانش ابری مبتنی بر CentOS محیط قوی‌تر و ایمن‌تری را برای ارائه‌دهندگان میزبانی مشترک ارائه می‌دهد.

small_mikrotik

سیستم عامل میکروتیک چیست؟

از سال 1996، در دسترس بودن محصول MikroTik در سراسر جهان رشد کرده است. سیستم عامل میکروتیک به عنوان یک روتر شبکه طراحی شده است. می توان آن را از طریق مجازی سازها روی رایانه شخصی نصب کرد.

small_nft

NFT چیست؟

گرچه این فناوری مدتی است که وجود داشته است، اما NFT ها در سال 2020 شروع به کار کردند و از آن زمان به ویژه در دنیای هنر دیجیتال محبوبیت بیشتری پیدا کرده اند.

small_Freelancer

فریلنسر چیست؟

فریلنسر فردی است که بر اساس هر شغل یا هر وظیفه، معمولاً برای کار کوتاه مدت به عنوان یک پیمانکار مستقل، درآمد کسب می کند.

small_paypal

پی پال چیست؟

پی پال بر صحنه پرداخت دیجیتال تسلط دارد. بیش از 360 میلیون کاربر فعال در بیش از 200 کشور جهان دارد و تنها در سه ماهه سوم سال 2020 چهار میلیارد تراکنش پرداخت را تسهیل کرده است.

small_whmcs

WHMCS چیست؟

در عصر دیجیتال امروزی، کسب و کار میزبانی وب به یک جنبه اساسی برای بهبود حضور آنلاین تبدیل شده است. بنابراین، مدیریت و سازماندهی پیچیدگی های میزبانی وب می تواند یک کار پیچیده باشد،به ویژه برای مشاغلی که خدمات میزبانی را برای مشتریان خود ارائه می دهند.

small_game_server

سرور گیم چیست؟

آیا تا به حال یک بازی ویدیویی انجام داده اید که به کندی بارگیری می شود، تاخیر می کند یا گاهی اوقات افت می کند؟ همه ما داریم. هیچ گیمری آن را لذت بخش نمی داند. یک سرور بازی از راه دور وارد می شود. «سرور بازی چیست؟» یکی از متداول ترین سؤالات است.

small_node_js

هاست Node.js چیست؟

نود جِی اس یک روتین جاوا اسکریپت است که برای ایجاد برنامه های کاربردی شبکه ای و سمت سرور مقیاس پذیر از طریق سرورهای خصوصی مجازی استفاده می شود.

small_eror_500

خطای 500 چیست؟

خطای سرور داخلی 500 یک کد وضعیت HTTP بسیار کلی است که به این معنی است که مشکلی در سرور وب سایت رخ داده است، اما سرور نمی تواند دقیق تر از این باشد که مشکل دقیقاً چیست.

برخی از مشتریان